Med høje energipriser, er det ofte en billigere løsning at rive en ældre bygning ned og bygge en ny energieffektivt, frem for at energirenovere den gamle. Derfor er mængden af ældre huse der rives ned den højeste i nyere tid.
Men for at regnestykket kan gå op og man ikke kommer i klemme i systemet, er der en række forhold man skal have styr på, inden projektet startes op. Man kan ikke bare vælte et hus og køre affaldet på lossepladsen, som i gamle dage. I dag er alle – virksomheder som privatpersoner – underlagt regelsæt der har til formål at sikre at miljø- og sundhedsfarlige stoffer ikke ender i naturen, eller gør skade på dem der river bygningen ned, eller på anden måde kommer i kontakt med det potentielt farlige byggeaffald der bliver genereret.
Som det første skal man have undersøgt bygningen for miljøfarlige stoffer, så man kan sikre sig at det ikke ender et forkert sted, med miljøforurening til følge. Dette foregår ved at der udtages prøver af bestemte bygningsdele til analyse og, at der udarbejdes en miljørapport, som lever op til gældende krav.
Hvornår skal der udføres miljøkortlægning?
Gentofte Kommune skriver på deres hjemmeside, at der skal udføres miljøkortlægninger i bygninger, når følgende er opfyldt:
- Er den bygget eller renoveret i perioden 1950 – 1977, skal bygningen kortlægges for PCB. Vær særligt opmærksom på termovinduer fra denne periode.
- Få bygningen analyseret for andre farlige stoffer som asbest, tungmetaller, tjære og klorparaffiner.
- Saml informationerne i en miljørapport. Det anbefales at få et professionelt firma til det.
Du kan læse om de mest udbredte miljøproblematiske stoffer i byggeaffald, og i hvilke byggematerialer de primært findes, her.
Lovgrundlag for miljøkortlægning af bygninger
I såvel Gentofte kommune som i resten af landet, er bygherrer med ansvar for hel eller delvis nedrivning underlagt samme regelsæt, for miljøscreening og anmeldelse af byggeaffald, som kan læses i affaldsbekendtgørelsen.
Der findes også et sæt retningslinjer for kommunale sagsbehandleres praksis, gældende kommuner på Sjælland – dermed også i Gentofte Kommune. Det hedder ”Forvaltningsgrundlaget for bygge- og anlægsaffald”.
Miljørapport, byggeaffald og ressourcekortlægning
Med en miljørapport udarbejdet af fagfolk, er du klar til det næste skridt. Indholdet af miljøfarlige stoffer i bygningen er kendt, og du kan nu bruge miljørapporten til at indhente tilbud på nedrivning, og til anmeldelse af byggeaffald til kommunen.
I praksis er affaldsanmeldelse ofte en opgave der bliver varetaget af nedrivningsfirmaer, som har den nødvendige erfaring i udregning af affaldsmængder.
Når affaldet er anmeldt skal kommunens sagsbehandler anvise det til de rigtige modtageranlæg, noget der skal være sket senest 14 dage, efter anmeldelsen er udført, på kommunens portal for byggeaffald.
Der er øget fokus på genbrug, genanvendelse og nyttiggørelse af byggematerialer, både på grund af klimaudfordringer som følge af CO2 udledning, og de høje priser på byggematerialer. Rent byggeaffald og byggematerialer bliver derfor også betragtet som en ressource, der kan indgå i kredsløbet igen, på den ene eller anden måde.
På den måde er en miljørapport også en form for resursekortlægning, da den kan være udgangspunktet for udsortering af rene materialer.
Anmeldelse af byggeaffald til Gentofte Kommune
I Gentofte kommune skal man bruge dette skema til anmeldelse af affald.
Grænseværdier for byggeaffald – Gentofte Kommune
Få en erfaren rådgiver på din opgave
Dansk Miljøkontrol
Baldersbuen 29C, 1 th.
2640 Hedehusene Danmark
CVR: 39151391
Tlf.: 7060 5330
Åbningstider
Mandag-fredag:
Kl. 8:00-16:00
Weekend og helligdage:
Lukket